آی آدما چه می کنید؟

این جهان کوه است و فعل ما ندا سوی ما آید ندا ها را صدا

آی آدما چه می کنید؟

این جهان کوه است و فعل ما ندا سوی ما آید ندا ها را صدا

برای جلوگیری از خودکشی دیگران، فقط بشنوید و همدلی کنید.

‍ حتی اونی که خودش رو می‌کشه دنبال تغییره . کسی که می‌گه فلانی تا هفته پیش حالش خوب بود و‌ نمی‌تونه خودکشی بکنه، چرند گویی‌ست که خودکشی رو نمی‌شناسه. 


عزیزان خودکشی این شکلیه که زنی به شوهرش زنگ می‌زنه که بیا دنبالم بریم خونه مامان منتظره، مرد نیم ساعت بعد خونه‌س و  با جنازه زن روبه رو‌می‌شه مرد صبحانه درست کرده، همسر و  فرزندش می‌رن نون بگیرن و در بازگشت با جنازه مرد روبه رو می‌شن. 


 در اغلب موارد نشانه‌هایی وجود داره مبنی بر اینکه این فرد در آستانه فروپاشی نظام روانیه و احتمالا خودکشی کنه. سابقه خودکشی خانوادگی، افسردگی حاد، سومصرف مواد یا الکل، تنهایی و‌ انزوای فرد، از دست دادن عزیزی که سوگش قابل تحمل نیست، فروپاشی‌های اقتصادی، قرار گرفتن در شرایط خشونت، تعرض و تجاوز، بیماری‌های مزمن جسمی، آرزوی مرگ و یا صحبت درباره آن، ناامیدی از آینده، تنفر از خود، خداحافظی‌های معنادار، تمایل به گفتگو ‌درباره زمان وقوع مرگ خود، غبطه خوردن به کسانی که فوت شده یا خودکشی کردن

اگر یک فرد، تنها یک فرد با آدمی که میل به خودکشی داره همدلی و مهرورزی داشته باشه احتمال داره از خودکشی جلوگیری کنه.


 هر تهدید، اقدام‌ و یا گفتگویی درباره خودکشی جدیه. بسیاری از نوجوونایی که برای باجگیری تهدید به خودکشی کردن، واقعا مردن. 


 خودکشی تنها مورد روانشناختیه که شما اجازه مداخله داری. به محض اینکه احساس کردین فردی ممکنه خودکشی کنه با ۱۲۳ تماس بگیرید و نیازی به کسب اجازه نیست.


 خودکشی یک وجه نگرشی و شناختی داره. اینکه فرد نسبت به جهان چطور فکر می‌کنه و یک وجه شیمیایی، هورمون‌ها به هم‌ریختن، مایوسه و‌تمایل به خودکشی داره.

 بسیاری از افراد با مصرف بیست روز داروی مناسب، تمایل به خودکشی رو از دست دادن و با کمک روانشناس به زندگی عادی برگشتن. حتی تغییر کوچکی مثل تنظیم خواب و غذا،معجزه‌گره

 علت خودکشی، افسردگی بی‌معنایی، پوچی و هراس از اینکه چطور با این شرایط زنده بمونم. پس خودم رو بکشم که تغییر کنه. دیگه تحمل رنج رو ‌ندارم. این فرد همه مرزهای ایمان، دین، عشق، تعلقات مادی و معنوی رو رد کرده. چیزی برای از دست دادن نداره. 


حواستون باشه اگر قصد گفتگو دارین، با اینکه تو بچه داری، مادرت چی می‌شه،  فقط دارید به اون آدم عذاب وجدان می‌دین. 

 هیچ کاری نکنید. فقط بشنوید و همدلی کنید. دنیا از نگاه اون فرد سیاهی مطلقه. پس درباره نور صحبت نکنید. مخالفت نکنید. بگذارید آنچه که روحش رو‌تراشیده بیرون بریزه. بشنوید،بشنوید.بشنوید...


بهاره مهرجویی