آی آدما چه می کنید؟

این جهان کوه است و فعل ما ندا سوی ما آید ندا ها را صدا

آی آدما چه می کنید؟

این جهان کوه است و فعل ما ندا سوی ما آید ندا ها را صدا

سلام فرمانده!



اوایل دوران دانشجویی برای یکی از اردوهای دانشجویی رفته بودیم مشهد. یک روز عصر سوار اتوبوس شدیم تا دسته‌جمعی به زیارت امام رضا(ع) برویم. دوستی داشتم خیلی زرنگ بود. از آن بچه‌ها که کلا می‌خواهد همه را دست بیندازد. وقتی اتوبوس حرکت می‌کرد، پوریا یکدفعه با صدای بلند می‌گفت: «سلامتی امام خامنه‌ای و بچه‌های شیراز صلوات». 


جمعیت می‌ماندند چه کنند. همه را در دو راهی قرار میداد. از طرفی همه سینه‌چاک رهبرشان بودند، از طرفی هم خیلی دل خوشی از شیرازی‌ها نداشتند. دوست نداشتند صلواتشان خرج شیرازی‌ها شود. می‌خواستند خالصانه برای امامشان خامنه‌ای صلوات بفرستند.


خلاصه اینکه در نهایت تصمیم می‌گرفتند صلوات را بفرستند. به حرمت قسمت اول(آ.خامنه‌ای) صلوات را ختم می‌کردند.


این نماهنگ «سلام فرمانده» هم چنین شأنی دارد. شاعر مخلصش با خودش فکر کرده که چگونه می‌تواند در ثنای آ.خامنه‌ای چیزی بسراید که هم بیشترین همراهی را داشته باشد هم خیلی ضایع نباشد، تصمیم گرفته امام زمان(عج) را ابزار کند. 


امام زمان را ابزار و وسیله کرده برای اعلام وفاداری و ابراز ارادت به رهبرشان. سویه و جهت و اسم و بعضی فرازهای نماهنگ سلام فرمانده به وضوح برای نظام و شخص آقای خامنه‌ای است. شاه بیتش فقط «سید علی دهه نودی‌هاشو فراخونده» است.


خلاصه اینکه در این نماهنگ همان کاری را کردند که جمهوری اسلامی در تمام این سال‌ها انجام داده. یعنی سوءاستفاده از نام دین و ائمه اطهار برای تقویت اهداف ایدئولوژیک.

 

فقط این‌بار تصمیم گرفته‌اند این موج‌سواری را به نسل‌های بعدی هم منتقل کنند.

 

سوار بر عواطف و احساسات مردم برای ائمه می‌شوند تا شاید بتوانند ناکارآمدی و نامحبوبیت این حکومت را تا اندازه‌ای جبران کنند.



البته کمی طبیعی است، وقتی چیزی در چنته نداشته باشی بنا می‌کنی بر شوآف و شلوغ بازی و سر و صدا و «فراخوندن دهه نودی‌ها»! 


#سلام_فرمانده

نویسنده :هادی مسعودی

کانال تلگرامی

@aghalyyat